Search

Mitä voidaan odottaa vuodelta 2021, joka vaikuttaa erityisesti Y & Z sukupolveen?

Tammikuussa 2020 skoolasimme silloisten kollegoidemme kanssa vuodelle 2020. Tästä tulisi kaikkien aikojen vuosi – kuinka oikeassa ja väärässä olimmekaan….


Koetan nyt kuitenkin ennustaa vuoden 2021 hieman paremmin – tunnen markkinoinnin huomattavasti paremmin kuin virologian, joten näillä ennustuksilla on vahva ammatillinen pohja.


#1 Markkinoinnin aito innovointi

Koronan (toivottavasti) jälkimainingeissa mainostajien resurssit ovat niukemmat kuin aikaisemmin ja tulospaineet kasvaneet. Haasteellisessa tilanteessa, markkinatalous pakottaa uudistumaan ja silloin nähdään aitoa innovaatiota. Vanhat mallit kyseenalaistetaan ja markkinoinnin automatisointi kiihtyy. Koko markkinoinnin arvoketju on pakotettu uudistumaan ertyisesti y & z sukupolven kohderyhmässä.


#2 Amazonin vaikutus suomalaiseen verkkokauppaan

Amazon rantautui Ruotsiin syksyllä 2020. Vielä toistaiseksi verkkokauppajätti ei ole toimittanut Suomeen Ruotsin Amazonin kautta. Muutos on vain ajan kysymys eikä toiminta pelkästään Ruotsin markkinoilla tule tyydyttämään verkkokaupan jättiläistä. Tämä kasvattaa kotimaisen verkkokaupan kilpailua.


#3 Kuratointi on uusi musta

Sisältöä on paljon, todella paljon. Sitä on jo liikaa ja kilpailu huomiosta on armotonta. Osa kuluttajista alkaa tietoisesti hiljentämään sisältökohinaa ja luottaa entistä enemmän kuratointiin. Pohjois-Amerikassa kasvaa kovaa vauhtia erilaiset kuratointisovellukset (esim Bookshelf) ja kuluttajat siirtyvät Facebookista niiden sovellusten pariin, joissa tietotulva muistuttaa enemmän helisevää puroa kuin kuohuvaa koskea.


#4 Kantaaottamattomuus muuttuu kannattomaksi

Nuoret aikuiset odottavat, että brändit ottavat kantaa. Heidän kulutuskäyttäyminen heijastaa heidän arvomaailmaansa ja mikäli brändi ei rohkeasti tue toimintaa arvopohjaisella viestinnällä, se nopeasti kääntyy yritystä vastaan.


#5 Snapchatin uusi tuleminen

Snapchat on erittäin suosittu sosiaalisen median kanava 18-25 vuotiaissa. Vuonna 2021 Snapchat alkaa valtaamaan markkinaosuutta ja syö Facebookin jo nyt murenevaa uskottavuutta. Instagram pysyy vahvana (nykyisestä sekavuudesta huolimatta) mutta WhatsAppin asema tulee olemaan mielenkiintoinen.


WhatsAppin perustajat lähtivät yhtiöstä pari vuotta sitten, eikä Facebook ole vielä kaupallistanut markkinoiden suosituinta viestintäsovellusta kuluttajien suuntaan. Ehkä vuonna 2021 näin tulee käymään ja Facebook avaa personoidun mainonnan mainostajille. Muutos johtaa käyttäjien turhautumiseen ja he etsivät uuden kodin Snapchatin puolelta.


Ota yhteyttä, niin saat oman markkinointiennustuksen laittamalla viestiä #ennustajavarsikko INEZin LinkedIn kautta.


Rauhallista joulua ja iloista uutta vuotta 2021!


Terveisin,

Stina Varsikko

Toimitusjohtaja

INEZ Media


INEZ Media aloitti tv-lähetykset toukokuussa 2019 kanavapaikalla 19 sekä 39. Kyseessä on ainutlaatuinen viihdekonsepti, joka yhdistää perinteisen television ja modernin sosiaalisen median viihdekokonaisuudeksi, josta katsojan on helppo nauttia.

info(at)inez.fi

  • Facebook - White Circle
  • YouTube
  • Instagram - White Circle

© 2020 INEZ Media Oy

Firdonkatu 2 B – liiketila 5050, 00520 HELSINKI

y-tunnus: 2939624-8

Sähköinen laskutus: OpusCapita Solutions Oy – 003729396248

Paperinen laskutus: PL 97246 00063 LASKUNET